درملاعام -

یادداشت‌ها، نقد و ... امیرحسین خورشیدفر در مطبوعات و سایت‌ها

درملاعام -

یادداشت‌ها، نقد و ... امیرحسین خورشیدفر در مطبوعات و سایت‌ها

شرح درس بوطیقای داستان مدرن -

بوطیقا داستان مدرن 

 

با محوریت کتابهای 

How Fiction Works  - James Wood

Reading for the plot – Peter Brooks

How to read and why – Harold bloom



 گوستاو فلوبر به جز جایگاه رفیع در تاریخ رمان متعارف که تولید و دستاویز آکادمیسین‌های محافظه‌کار و اخلاف آبای کلیساست در جایگاه‌های دیگری نیز الهامبخش و فهم شدنی است که با پیشروترین جنبه‌های ادبیات قرابت دارد. تاریخ ادبیات گدشته، آثار فلوبر را بر سبیل عادت، براساس مضمامین فهرست می‌کند و فی المثل از تقارن زمانی مادام بواری و آناکارنینا از حیث نمایش ملال زناشویی بورژوازی به شوق میآید. اما سیمای حقیقی فلوبر، نویسنده‌ای که در انقلاب ادبی مدرنیستها به اندازه اصلیترین چهره‌ها یعنی جویس، ویرجینیا وولف، پروست و رابرت موزیل نقش داشت احتمالا هیچ کجا به جز رویکرد انتقادی فرمالیستی پدیدار نخواهد شد. فلوبر است که ریشه‌های مستحکم و قطور رمان متعارف رمان رئالیستی را که برسازنده مفهوم رمان در ذهنیت عمومی است سست کرد در یکی از نقاط عطف تطور رمان، برای همیشه و مطلقا خودآگاه، تغزل را از محیط خلق رمان کنار گذاشت. نویسنده فرانسوی در زیباییشناسی و فرم رمان رئالیستی ترکی را ایجاد میکند که کمابیش با ابداعات انقلابی سزان در سنت بازنمای نقاشی اروپایی مشابه است. 

در این دوره  میکوشیم فرم و زیبایی شناسی فلوبر را با تکیه بر کتاب درخشان جیمز وود تحلیل کنیم. و تفاوتها و جهشهای فرمال رمانهای او را با آثار رئالیستی ادبیات آشکار کنیم. پس به شناخت دقیق آثار رئالیستی نیاز داریم. کتاب هارولد بلوم و فرانک کرمود، ابزارمان برای شناخت رمان رئالیستی و سنتهای انگلیسی و فرانسوی آن خواهد بود. به جز فلوبر، استاندال، بالزاک، دیکنز در مقام پیشینایان، سپس مارسل پروست، تی اس الیوت،ویرجینیا وولف، جیمز جویس به عنوان ارکان مدرنیسم و ناباکوف، کافکا به عنوان پس از مدرنیسم مورد تحلیل قرار خواهند گرفت. 

متون فرمالیستهای روس در بخش اول و پیتر بروکس در بخش دوم دوره، پشتوانه تحلیلها خواهند بود. 

شرکت کنندگان در این دوره با رویکرد متکی بر فرم و به روش تحلیلی با بوطیقای داستان مدرن آشنا خواهند شد. به جز لکچرهای هرجلسه، مقالاتی برای مطالعه در اختیارشان قرار خواهد گرفت. انتظار میرود در پایان دوره بتوانند مشخصات فرمالیستی داستان مدرن را بشناسند، تحلیل کنند و تاثیرش را در انواع دیگر داستان رصد کنند.