درملاعام -

یادداشت‌ها، نقد و ... امیرحسین خورشیدفر در مطبوعات و سایت‌ها

درملاعام -

یادداشت‌ها، نقد و ... امیرحسین خورشیدفر در مطبوعات و سایت‌ها

شرح درس کارگاه قصه نویسی آن لاین - امیرحسین خورشیدفر

ظرفیت کلاس 10 نفر

فقط مخصوص شهرستانیها 

10 جلسه - یکشنبه ها ساعت 18 تا 20 آنلاین 

شهریه دوره 150 هزارتومان

یک نمونه از نوشته های خود را برای این آدرس ارسال کنید. 

writingcourse95@gmail.com



امیرحسین خورشیدفر: کم هستند حرفه‌ها و مهارتهایی که برداشت و تلقی از آن‌ها به‌اندازه نویسندگی، نوشتن با افسانه و سو تعبیر همراه باشند. 

هدف این دوره است تا غبار ابهام و افسانه‌ را کنار بزند و با توصیههای عملی و مباحث سودمند و معتبر جدید، کسی را که دست‌به‌قلم است و شور و انگیزه تحول یافتن را به فیگور نویسنده دارد تا حدی به مقصود برساند. 

اغلب می‌شنوید نوشتن آسان است. می‌شنوید نوشتن بسیار دشوار است. کوشش برای نوشتن آثار ادبی آسان نیست. روش غیرعلمی و مبتنی بر احساس یا مبتنی بر مرجعیت سلایق شخصی پرورش‌نیافته باعث می‌شود برای همیشه به کج‌راه بروید. طرفداران قول اول می‌گویند کافی است پشت ماشینتحریر بنشینید و هرچه در دل دارید بنویسید. بله دل که از نظر ایشان به آسمان نزدیک است. 

نویسندگان هزاران هزار وبلاگ همین توصیه را (ناشنیده) باکمال صداقت و صمیمیت محقق کردند. آن‌ها شخصی‌ترین منویات و افکار و تجارب خویش را نوشته و منتشر کردند پس چرا درنتیجه نوشته‌های آدم‌های بسیار متنوع این‌قدر به هم شبیه شد؟  

آیا نویسنده مشترک نامریی به جای ایشان پستهای وبلگشان را مینوشت؟ این نویسنده مشترک نامریی به وبلاگ بسنده نکرده است و پشت جلد خیلی از کتابها هم هست. 

 طرفداران قول دوم هم نوشتن را رازآلود و افسانه‌ای جلوه می‌دهند. تا جایی که در توصیف نویسندگان بزرگ دنیا گفت می‌شود او شخصی عجیب بود یا اثرش غریب بود! شاید اگر خصلت‌ها و ویژگی‌های آثار ادبی بزرگ جهان را درست بشناسیم کلمات دقیق‌تر و بهتری از غریب برای وصفشان داشته باشیم. درنتیجه خیلی از نویسندگان بالقوه کار را آغاز نمی‌کنند و آن‌هایی که شروع می‌کنند هم از مسیر منحرف می‌شوند و هنگام مواجهه با مشکلات به این نتیجه می‌رسند که برای این حرفه ساخته نشده‌اند.


 کارگاه قصه‌نویسی

 

میخواهیم با نوشتن به مثابه یک مهارت خلاقه روبه روشویم. درست که هرکس به‌اندازه کافی علاقه و انگیزه داشته باشد می‌تواند بنویسد اما نویسنده حرفه‌ای بودن بسیار دشوار است. نویسنده کسی است که مهارت و صناعت نوشتن را در حد بالایی فرابگیرد و به‌طورجدی و تمام‌وقت مشغول حرفه نویسندگی باشد.

 

شرکت‌کنندگان تکنیک‌های قدیمی و ارزشمند قصه‌نویسی را یاد می‌گیرند و این اعتمادبه‌نفس در آن‌ها به وجود میاید که می‌توانند آن‌ها را به کار بگیرند؛ اما فراموش نکنیم، تکنیک‌های داستان‌نویسی امروز، همان‌ها نیستند که‌ای‌ام فورستر یا جمال میر صادقی صورت‌بندی کردند. کتاب‌های این اساتید مراجع عالی هستند اما کافی نیستند. در این دوره با تقسیم‌بندی‌های معاصر و تکنیک‌های جدید هم آشنا می‌شویم. این دوره با لذت و توصیه‌های عملی ساده همراه است و نه سرگشتگی رمانتیک. همان‌طور که همه نویسندگان حرفه‌ای می‌دانند راز حقیقی نوشتن آن است که یک‌قلم بردارید، پشت ماشین‌تحریر یا کامپیوتر بنشیند؛ اما نویسنده امروز، ناگزیر است دانش‌هایی از قبیل نظریه ادبی، نقد و ...تاریخ ادبیات را برای هدف اصلی خود یعنی نوشتن بشناسد. آنچه از شرکت‌کننده انتظار می‌رود، تمرکز و وقت گذاشتن و مطالعه و جدیت در انجام تمرین‌هاست.

اهداف دوره:

 - تبدیل فرآیند نوشتن خلاقه از عمل غریزی به عمل آگاهانه  - لحظه پردازی –  توصیفی–  ذهنی–

- شناخت و تمرین کیفیات نثر و کاربرد آن‌ها: عینی  – گزارشی زاویه دید، محور روایت، چشم‌انداز، روایتگری برای،

- شناخت و تمرین کاربرد پلات تفسیر و فهم داستان.   زمان در روایت، کانونی گری،

- بالا بردن سطح مهارت پرداخت: فضاسازی - نظریه شخصیت. - موضوع، ایده، بسترسازی، گسترش افقی و عمودی

- تفسیر انتقادی صادق هدایت، بهرام صادقی، آنتوان چخوف، ارنست همینگوی

 

نظرات 2 + ارسال نظر
علی فتاح چهارشنبه 20 بهمن 1395 ساعت 04:57

توی کلاس بوطیقای داستان مدرن از ترجمه این کتاب هم در اختیار بچه ها میذارید؟

والا به جلسات آخر شاید برسد. بله فکر بدی نیست. راستی من در جواب کامنت قبلی تون اشتباها تایپ کردم. حتما ترجمه اش منتشر میکنم. البته این مال کلاس بوطیقای قصه مدرن است

علی فتاح سه‌شنبه 19 بهمن 1395 ساعت 15:30

سلام
توی یکی از پستاتون دیدم که تو کلاساتون از کتاب جیمز وود استفاده می کنید.
چقدر خوب می شه اگه بتونین این کتاب رو ترجمه و چاپ کنید.
مطمئنن به خیلی ها کمک می کنه.

خیلی درست میفرمایین. مشغول این کار هستم. البته به کندی. و بین کارهای دیکه. ولی فکر نکنم انجام شه.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.